Terug
Interview Tim Zeedijk

Hoofd Tentoonstellingen Rijksmuseum

Vorige / volgende:

Het Rijksmuseum is meer dan alleen een kunstgalerij

Jaarlijks trekt het Rijksmuseum ruim 2,5 miljoen bezoekers van over de hele wereld. Volgens Tim Zeedijk, Hoofd Tentoonstellingen, is een bezoek aan het Rijksmuseum een belevenis. Het gaat namelijk niet alleen om het kunstobject, maar ook om alles wat daar omheen gebeurt.

Wat doet een Hoofd Tentoonstellingen van het Rijksmuseum?

“Ik zorg dat een tentoonstelling tot stand komt. De conservatoren stellen de selectie samen, de afdeling Tentoonstelling zorgt ervoor dat het tot één samenhangende presentatie wordt gesmeed. Belangrijke onderdelen zijn daarbij de inrichting en het licht. Ik ben een soort projectmanager en zorg dat alles goed wordt uitgevoerd en dat de werken tot hun recht komen. Dat mensen niet alleen een schilderij zien, maar een ervaring meekrijgen. Verder heb ik intensief contact met andere musea over de werken die we in bruikleen hebben en de tentoonstellingen die we samen willen gaan maken. Tentoonstellingen maak je nooit alleen, dat doen we met een heel team!”

Is het altijd uw wens geweest om in een museum te werken?

“Na mijn studie Kunstgeschiedenis heb ik er voor gekozen in een museum te gaan werken, en niet de onderzoekskant op te gaan. Mijn museumwerk is heel erg praktisch en doelgericht: ik maak tentoonstellingen en zorg dat de vaste opstelling voor velen toegankelijk is. Na mijn opleiding ben ik direct bij het Rijksmuseum gaan werken. Ik wilde de kunst graag delen. Ik vind het heerlijk om door het museum te lopen en mensen te zien genieten.“

“Je kan me 's nachts wakker maken en vragen welk werk er op welke muur in het museum hangt”

Kent u alle kunstwerken in het museum?

“Ik ben nauw betrokken geweest bij de herinrichting van het Rijksmuseum. Het museum is als het ware een reis door de tijd, van de Middeleeuwen tot de eenentwintigste eeuw. Tijdens de verbouwing ben ik medeverantwoordelijk geweest voor de kunst die nu aan de muren hangt en in de zalen staat. Al met al zijn er ca 8.000 werken op zaal. Met enige bescheidenheid durf ik te zeggen dat ik weet waar alles staat en over ieder werk weet ik ook wel iets te vertellen. Nu moet ik wel bekennen dat ik een generalist ben. Ik kan over elk object een beetje informatie geven, maar ik weet zeker niet alle details.“

Waar komt uw passie voor kunst vandaan?

“Als jongetje van zeven jaar zag ik hoe mijn leraar een landschap op het schoolbord tekende. Ik zat vol verbazing te kijken hoe de tekening tot leven kwam. Doordat hij een schaduw bij een boom tekende, werd deze ineens levensecht. Dit is een van mijn vroegste herinneringen en heeft een enorme indruk op mij gemaakt. De magie die iemand met zo’n tekening realiseert, fascineert mij enorm. Nu nog steeds.”

Wat is de kracht van het Rijksmuseum ten opzichte van andere musea?

“Wij richten ons in de presentatie van de kunstwerken altijd op ‘the real thing’. We proberen onze bezoekers de kunst te laten beleven, zoals op dit moment in de tentoonstelling Azië>Amsterdam. Hier tonen we de mooiste Aziatische voorwerpen uit de VOC-periode. Om het geheel in te pakken, als het ware te omarmen met één groot theatraal gebaar, hebben we het Nederlandse ontwerpersduo Kikki van Eyck en Joost van Bleiswijck gevraagd de vormgeving te doen. Zij bedachten een prachtig behang, op basis van kleine, intieme aquarellen. Deze hebben we opgeblazen en laten afdrukken op 4000 vierkante meter papier waarmee we de zalen hebben behangen. Een fantastisch resultaat en erg indrukwekkend.“

De tentoonstelling Azië > Amsterdam. Luxe in de Gouden Eeuw

Wordt er vaker met hedendaagse kunstenaars gewerkt?

“Er is voor mij eigenlijk geen verschil tussen kunstenaars van het verleden en het heden. Daarom willen we de bezoekers ook in aanraking laten komen met de hedendaagse kunst. Zo is er tot 6 maart nieuw werk te zien van de Britse kunstenaar Anish Kapoor. Zijn werk doet denken aan bloederige, pezige vleesmassa’s en zijn te zien in de Eregalerij van het Rijksmuseum. Tegenover zijn kunstwerken hangen schilderijen van Rembrandt met onder meer De Staalmeester en Het Joodse Bruidje. We hopen dat de kunst van het verleden een dialoog aangaat met die van het heden, zodat bezoekers zich kunnen verwonderen over de expressie van deze twee grote meesters.”

Welk pronkstuk mist u nog in het Rijksmuseum?

“Onze collectie is enorm gevarieerd en uitgebreid, maar natuurlijk nooit compleet. Zo ontbreekt er een goed portret van de grootste schrijver uit onze geschiedenis, Desiderius Erasmus. Mocht er ooit iets van hem op de markt komen dan staan wij vooraan. En soms word je verrast door wat er nog mogelijk is. Zo hebben we onlangs samen met het Louvre nog twee Rembrandt-portretten gekocht. Die waren beiden nog in particulier bezit. Deze meesterwerken zijn in de toekomst afwisselend in Parijs en Amsterdam te bewonderen.”

“Mijn droomtentoonstelling heet 'How did they do it'”

Heeft u een droomtentoonstelling?

“Ik loop al lange tijd rond met een idee voor een tentoonstelling. Ik heb zelfs al een naam bedacht: ‘How did they do it?’ In deze nog denkbeeldige tentoonstelling zijn de tien zalen van de Philipsvleugel ingericht met elk één meesterwerk. Denk daarbij aan Het Melkmeisje van Vermeer, een meubel van David Röntgen uit de 18de eeuw of een prent van Rembrandt. Over iedere techniek (schilderkunst, meubelmakerij of prentkunst) wordt aan de hand van voorbeelden uitgeleg gegeven hoe een meesterwerk tot stand komt. Hoe maak je die prachtige dingen eigenlijk? Je kijkt als het ware over de schouders van de grote meesters mee.”

Wat is de volgende grote tentoonstelling op de agenda?

"Vanaf 2017 organiseren we weer een reizende tentoonstelling. We zijn momenteel druk bezig om 100 topwerken uit de Gouden Eeuw te selecteren die een tour gaan maken naar het Verre Oosten. Omdat we nog in onderhandeling zijn met de musea kan ik nog niet vertellen naar welke landen we gaan, maar het wordt in ieder geval een zeer indrukwekkende expositie. Zo kunnen ook mensen die niet de mogelijkheid hebben om naar Nederland te komen van onze collectie genieten!"


Biografie Tim Zeedijk

Tim Zeedijk (Tilburg, 1976) studeerde Kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Utrecht. Zijn specialiteit is 17de eeuwse Nederlandse Kunst en de geschiedenis van het verzamelen. Van 2003 tot 2009 was hij assistent-secretaris van de conservator die verantwoordelijk was voor de herinrichting van het Rijksmuseum. In 2009 werd Tim Zeedijk benoemd tot Hoofd Tentoonstellingen. Hij was nauw betrokken bij de bouw, ontwikkeling en realisatie van het Nieuwe Rijksmuseum.

Vorige / volgende: