Terug
Recordbezoek tentoonstelling Rijksmuseum

Late Rembrandt trekt ruim een half miljoen bezoekers

Vorige / volgende:

Rembrandt brengt mensen op de been en weet ze te raken. Dat wisten de organisatoren van de tentoonstelling. Maar zo’n succes en zo’n waardering, dat ging alle verwachtingen te boven. Nooit eerder bezocht een dergelijk hoog aantal mensen een tentoonstelling in het Rijksmuseum: 520.698 mensen zagen de afgelopen maanden Late Rembrandt. Ondanks de massale drukte genoot het publiek ervan en beoordeelde de tentoonstelling met een ruime acht.

Hoge waardering
Koning Willem-Alexander opende de tentoonstelling in februari en de pers was laaiend enthousiast over de schilderijen, tekeningen en etsen die 38 verschillende musea en particuliere collecties over de hele wereld hadden uitgeleend voor de tentoonstelling. De organisatoren waren zich ervan bewust dat hier veel mensen op af zouden komen. Vorige pieken in bezoekersaantallen van het Rijksmuseum stonden immers ook op naam van Rembrandt. Maar de Late Rembrandt is ruimschoots over het vorige record heengegaan. 

Drukte
De mensen van het Rijksmuseum deden hun uiterste best de stroom bezoekers zo goed mogelijke te begeleiden en verruimden de openingstijden. Vanwege de grote belangstelling werden 51 speciale avondopenstellingen georganiseerd. Het laatste weekend was het museum zelfs tot elf uur ‘s avonds open. Al was het druk, toch laat het bezoekersonderzoek zien dat maar liefst 73% van de respondenten de tentoonstelling met een 8 of hoger waardeerde. En dat is een unieke prestatie.

Massaal bezoek
Het merendeel van de bezoekers aan Late Rembrandt was afkomstig uit Nederland (81%). Meer dan de helft van de bezoekers (54%) kwam voor het eerst naar het Rijksmuseum. Opvallend veel jonge mensen hebben de tentoonstelling bezocht en daarmee is een belangrijke doelstelling van het Rijksmuseum bereikt: een nieuwe generatie Nederlanders kennis te laten maken met één van de grootste kunstenaars die ons land heeft voortgebracht. 

Alle cijfers boven verwachting
 In totaal waren er bijna 150 evenementen rondom de tentoonstelling. Er waren 51 avondopenstellingen, waarvan 23 Avondjes Rembrandt met 24.000 gasten. Parallel aan Late Rembrandt presenteerde Het Rembrandthuis Rembrandts Late Leerlingen en 70.000 mensen bezochten de tentoonstelling. Ook voor het Rembrandthuis was dat een record. Massaal bezochten de mensen deze speciale website over de Late Rembrandt en ruim 4.000 mensen maakten een etsie, een speciale digitale ets van hun eigen portret. Ook de digitale kunst die werd tentoongesteld in de metrostations viel zeer in de smaak. Ook werden er maar liefst 40.000 Rembrandt wandelroutes uitgedeeld en maakten 1.850 bezoekers de Late Rembrandt Rondvaart.

Ook financieel succes
De catalogus ging in een oplage van 30 duizend exemplaren over de toonbank en er werden meer dan 300 duizend tentoonstellingsboekjes uitgegeven. Verder volgden ruim 58.000 mensen een multimediatour, en waren er drukbezochte lezingen, colleges, workshops en schildescursussen. Ook het aantal Vrienden van het Rijksmuseum is verdubbeld, van 5.000 naar 10.000. Allemaal indrukwekkende cijfers. Voor het Rijksmuseum was het de meest kostbare tentoonstelling ooit, maar mede dankzij de sponsors en het gerealiseerde aantal bezoekers is de tentoonstelling ook in financieel opzicht succesvol.

Vorige / volgende: